Laboratorul De Igiena Radiatiilor
Laboratorul De Igiena Radiatiilor
Paşii, documentaţie, raportări
CIRCUITUL DOCUMENTELOR ÎN VEDEREA OBȚINERII ASISTENȚEI DE SPECIALITATE, AVIZĂRII, AUTORIZĂRII SANITARE, ACORDĂRII VIZEI LA AUTORIZAŢIA SANITARĂ ŞI EFECTUAREA MĂSURĂTORILOR DE RADIOPROTECŢIE DE CĂTRE LABORATORUL DE IGIENA RADIAŢIILOR IONIZANTE AL DIRECŢIEI DE SĂNĂTATE PUBLICĂ JUDEȚEAN
1. Solicitantul întocmeşte documentaţia în vederea obținerii asistenței de specialitate, avizării, autorizării sanitare, acordării vizei la autorizaţia sanitară şi efectuarea măsurătorilor de radioprotecţie.
Când documentaţia este completă, solicitantul se adresează direct Laboratorului de Igiena Radiaţiilor Ionizante teritorial pentru plata tarifelor aferente înaintea înregistrării documentaţiei la Biroul de Avize şi Autorizaţii.
2. Documentația verificată de personalul de specialitate al Laboratorului de Igiena Radiaţiilor Ionizante se va depune de către solicitant la Biroul de Avize și Autorizații prin programarea prealabilă efectuată on-line la adresa http://www.dsptimis.ro/programari-avize-autorizatii.
3. Documentaţia se depune de către solicitant la Biroul pentru Avize şi Autorizaţii din cadrul Direcţiei de Sănătate Publică. Unităţile sanitare solicitante se vor adresa, conform Ordinului M.S. Nr. 431/2004 privind Organizarea şi funcţionarea laboratoarelor şi compartimentelor de igiena radiaţiilor ionizante aflate în reţeaua ministerului sănătăţii, cu modificările ulterioare, Direcției de Sănătate Publică care are în structura sa laborator de igiena radiațiilor ionizante şi care asigură asistența de specialitate în județul propriu și în județul arondat teritorial, potrivit anexei Nr. 2, respectiv Direcţia de Sănătate Publică Județeană.
4. Biroul de Avize şi Autorizaţii înregistrează documentaţia şi o repartizează Laboratorului de Igiena Radiaţiilor Ionizante.
5. Cererea solicitantului este procesată în cel mai scurt termen, dar nu mai mult de 30 de zile calendaristice de la data depunerii documentaţiei complete. Termenul poate fi prelungit o singură dată de către autoritatea competentă pentru o perioadă de maximum 15 zile calendaristice. Valabilitatea documentelor depuse iniţial nu este afectată de prelungirea dispusă de autoritatea competentă. Prelungirea termenului de soluționare a documentațiilor, precum şi durata acestei prelungiri trebuie motivate în mod corespunzător şi notificate solicitantului, de regulă înainte de expirarea termenului iniţial.
6. În cazul unei cereri sau al unei documentaţii incomplete, solicitantul este informat în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea cererii, cu privire la necesitatea completării documentaţiei şi transmiterii documentelor solicitate, precum şi cu privire la consecinţele termenului de procesare a cererii prevăzut la punctul 6.
7. În cazul în care o cerere este respinsă pentru motive de natură procedurală, solicitantul este informat în cel mai scurt termen, dar nu mai mult de 5 zile lucrătoare de la depunerea cererii.
8. Autorizaţia se supune condiţiei îndeplinirii continue a cerinţelor. În acest sens autorizaţia sanitară de funcţionare se vizează anual de către autoritatea emitentă, cu excepţia autorizaţiilor pentru laboratoarele de roentgendiagnostic dentar dotate cu instalaţii radiologice dentare având tensiunea radiogenă ≤ 80 kV, autorizaţii care se vizează la 2 ani.
9. Cu minimum 30 zile calendaristice inainte de expirarea Vizei la Autorizația Sanitară de Funcționare solicitantul se adresează Laboratorului de Igiena Radiațiilor Ionizante cu documentația completă, în vederea verificării și efectuarea plății tarifelor aferente. Documentația verificată se va depune conform celor menționate la puctul 2.
10. În perioada dintre două vize, în cazul în care au fost efectuate modificări faţă de documentaţia şi situaţia pe baza cărora s-a emis autorizaţia sanitară, se solicită emiterea unei noi autorizaţii sanitare de funcţionare.
11. Viza menţionată la punctul 9 se aplică pe acelaşi formular de autorizaţie, pe verso sau în rubrica special destinată, cuprinzând data, numărul referatului, numele persoanei care a întocmit referatul şi ştampila conducerii Direcţiei de Sănătate Publică a Judeţului.
12. Anularea autorizaţiei sanitare se poate face în următoarele situaţii:
a) funcţionarea în alte condiţii decât cele existente la data autorizării,
b) neremedierea deficienţelor care pot aduce atingere sănătăţii publice,
c) funcţionarea unităţii cu încălcarea repetată a normelor legale de igienă,
d) retragerea autorizaţiei Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare (CNCAN),
e) nerespectarea termenilor şi condiţiilor de la punctul 11.
13. Autorizaţia pentru obiectivele/activităţile cu surse şi generatori de radiaţii care se autorizează pe faze de realizare este precedată de obţinerea avizelor sanitare, după caz, de amplasare, construcţie, reamenajare, conservare şi dezafectare instalaţii nucleare şi radiologice, conform tabelului prevăzut în Ordinului M.S. Nr. 381/2004, anexa Nr. 1.
14. Documentaţiile de asistență de specialitate/avizare/autorizare/viză anuală, însoţite de referatele de evaluare şi copii după documentele eliberate, se arhivează, în condiţii şi spaţii adecvate de păstrare la Laboratorul de Igiena Radiaţiilor Ionizante, precum şi la Direcţiile de Sănătate Publică teritoriale în care se află obiectivul/activitatea autorizată.
15. Durata de păstrare a documentelor de la punctul 14: durata de viaţă a obiectivului/activităţii plus 30 de ani.
Ataşamente
I.Documentaţia necesară pentru solicitarea avizului sanitar
- Cerere aviz
- Declaratie de consimtamant - anexa 2
- Declaratie spatiu - aviz sanitar
- Dosar tehnic de avizare
- Opis aviz sanitar dezafectare
- Opis aviz sanitar
II.1. Documentaţia necesară pentru solicitarea autorizaţiei sanitare pentru instalațiile radiologice care se autorizează în două faze (aviz sanitar amplasare-construcție și autorizație sanitară):
- Cerere autorizatie sanitara
- Opis autorizatie sanitara
- Dosar tehnic pentru autorizarea sanitara
- Declaratie spatiu autorizatie sanitara
- Declaratie de consimtamant - anexa 2
II.2. Documentaţia necesară pentru solicitarea autorizaţiei sanitare pentru instalațiile radiologice care se autorizează în fază unică:
- Cerere pentru solicitarea autorizatiei sanitare in faza unica
- Opis autorizatie sanitara in faza unica
- Documentatie necesara pentru solicitarea autorizatiei sanitare in faza unica
- Declaratie spatiu autorizatie sanitara in faza unica
- Declaratie de consimtamant
III.Documentaţia necesară pentru solicitarea vizei la autorizaţia sanitară
IV.Documentaţia necesară pentru solicitarea măsurătorilor dozimetrice de arie
- Cerere masuratori de radioprotectie
- Declaratie de consimtamant - anexa 2
- Declaratie utilizare spatiu
- Opis masuratori de radioprotectie
V. Asistenta de specialitate
- Cerere solicitare asistenta de specialitate
- Declaratie utilizare spatiu
- Opis asistenta de specialitate
VI. Lista tarifelor pentru prestaţiile Laboratorului Igiena Radiaţiilor conform OMS nr. 3.421 din 21.11.2022
VII.Legislatie specifica avizare/autorizare/acordare a vizei la autorizaţia sanitară
RAPORTĂRI CĂTRE LABORATORUL IGIENA RADIAŢIILOR IONIZANTE
Pentru toate unităţile:
Se vor comunica anual la D.S.P. datele privind expuşii profesional la radiaţii ionizante, pe locuri de muncă şi tip de expunere.
Pentru toate unităţile medicale:
- În conformitate cu prevederile Ordinului MS 1255/2016, unitățile autorizate CNCAN care furnizează servicii medicale de radiologie de diagnostic, radiologie intervențională, medicină nucleară și radioterapie au obligația activității de înregistrare, centralizare și raportare a informațiilor privind expunerea medicală a populației la radiații ionizante.
- Raportarea datelor înregistrate se face trimestrial către Laboratorul de Igiena Radiațiilor Ionizante din cadrul DSPJ .
- Termenul de raportare a datelor este până la data de 20 a lunii următoare trimestrului pentru care se face raportarea.
- Legislația în vigoare:
- - Ordinul MS nr. 1255 din 7 noiembrie 2016 pentru aprobarea Normelor privind înregistrarea, centralizarea şi raportarea informaţiilor privind expunerea medicală a populaţiei la radiaţii ionizante
- - Prezentarea INSP a Ordinului MS 1255/2016
- Formular de raportare
- - Machetă a formularului de raportare
- - Pentru alte neclarități privind metodele de calcul folosite (doar pentru instalațiile care nu au DAP-metru), consultați Metodologia din Anexa 2 din Normele Ordinului MS 1255/2016
- - Model de calcul al INSP pentru estimarea kermei în aer la suprafața de intrare (doar pentru instalațiile care nu au DAP-metru)